.

2019. December 16. Monday, Etelka,Aletta napja van. Tizenháromezer példányos, ingyenes regionális havi lap, heti hírlevél és napi frissítésű honlap
Kereső
 
Iránytű Heti Hírek

Galéria

Belépés a fórumba


Összefogás nélkül nem megy

Közélet
2007-03-08
1119 olvasás

Budakeszi városvezetése hosszú éveken keresztül nem használta ki azt a lehetőséget, ami Budakeszi lakosságában, mondhatnánk úgy is, „szürkeállományában” rejlik. Ezen próbált segíteni több civilekből álló  munkacsoport, akik társadalmi munkában gondolkodtak az elmúlt években, milyen irányban fejlődjön Budakeszi. E munkacsoportok összefogására, a közös gondolkodás koordinációjára kérte fel Tagai István, Budakeszi polgármestere Pataky Szabolcsot, aki az Antall-kormány idején helyettes államtitkárként ilyen területek irányításával is foglalkozott, mérnökirodai vezetőként több településfejlesztési projektet bonyolított le sikerrel, ami Magyarpolány esetében Európa Nostra-díjat eredményezett.

-  Mik Budakeszi erősségei a fejlődési irányvonalakat, a jövőt illetően?
-  Ugyan a város kitűnő környezeti adottságai még megvannak, sokat ront rajta a közlekedési helyzet megváltozása. Gond még, hogy ezek a kitűnő adottságok egyelőre nem hoznak bevételt a településnek. A személyi jövedelemadóból ma már alig ad vissza a kormány. Rákényszeríti a településeket, hogy saját bevételekből gazdálkodjon. Ennek egyik forrása lehet a kommunális vagy ingatlan adó, amit nem szeretünk igazán, a másik az iparűzési adó, amihez viszont nagyon sok vállalkozás vagy nagy bevásárlóközpontok kellenek, mint Budaörsön, de az – szerencsére - nincs Budakeszin. Komoly tőkét jelent viszont, hogy nagyon sok képzett, értelmes, kezdeményező ember él itt, akikkel korábban nem működött együtt a vezetés. Több munkacsoport társadalmi munkában, lokálpatrióta szemlélettel gondolkozott az elmúlt években, mit kéne tenni Budakeszivel, a közlekedéssel, hogy lehetne kisvárosi környezetet kialakítani kulturált utcaképekkel - bár jobban szerettük volna a falusi környezetet megőrizni -, és emellett megfelelő bevételek is legyenek. Az új vezetés felkarolta ezt, s a polgármester kezdeményezésére elindult az egyeztetés a korábbi munkacsoportok, a helyi politika képviselői, szakértők, helyi elismert polgárok részvételével annak érdekében, hogy próbáljunk meg egy budakeszi jövőképet és fejlesztési programot kidolgozni és ebből minél többet valóra váltani. Ezt a munkát igencsak sürgeti az a tény, hogy 2007. január 1-jétől a hazai cél- és címzett támogatások rendszere megszűnik, helyette csak brüsszeli típusú pályázatokon lehet indulni. Több a pályázható pénz, de egészen más módon osztják el. Brüsszel térségekben gondolkodik, hiszen a problémák jó része összefügg a szomszéd településekkel. Pl. a közlekedés gondjain Budakeszi nem tud egyedül úrrá lenni, amikor Telkiről, Budajenőről, Pátyról jön a forgalom Budapest felé, vagy északról érkeznek az autók a budaörsi, törökbálinti bevásárló központokba. Vagy turisztikailag Budakeszi önmagában nem olyan attraktív, mint esetleg a környező településekkel és Budapesttel is összefogva. 
-  Létre is jöttek a kistérségek, amik részben adminisztratívak és kötöttek.
-  De gazdasági-fejlesztési kérésekben lehet más településekkel is alkalmi társulásokat létre hozni. Budakeszi a Pilis – Buda – Zsámbék kistérséghez tartozik, ami 18 települést jelent.
A Pilis-Buda- Zsámbék
Kistérségi Társulás települései
Pilsvörösvár, Budajenő, Budakeszi Nagykovácsi, Páty, Perbál, Pilisborosjenő, Piliscsaba, Pilisjászfalu, Pilisszántó, Pilisszentiván, Remeteszőlős, Solymár, Tinnye, Telki, Tök, Üröm, Zsámbék.
Hivatalosan Pilisvörösvár a központja északon, de itt a déli részen Budakeszi hasonló természetes súllyal rendelkezik, főként Pilisvörösvár térségen belüli nehéz megközelíthetősége miatt. Az egész térségnek van egy jelentős lemaradása, mert nincs kialakult, kidolgozott térségi program. Ezt kell most nagyon gyorsan pótolni. Budakeszinek úgy kell elkészítenie a saját programját, hogy illeszkedjen a térségi programhoz, amelyért a 18 település együtt fog lobbizni. Ebben partnerünk lehet majd Pesthidegkút, de a II. és a XII. kerülettel is nagyon sok a közös érdekünk. Munkacsoportokat alakítottunk, melyek elkezdtek dolgozni, politikától függetlenül, lokálpatriótaként, fizetség nélkül, folyamatosan egyeztetve a környező településekkel is. Remélhetőleg az első negyedév végére sokféle konkrétum kialakul, s az első félév végére konkrét programmá válik.
-  Milyen intézményes keretek között tud ez megvalósulni?
-  A 18 településnek van egy térségi koordinációs tanácsa, amely lényegében a települések polgármestereiből áll. Elnöke Pilisvörösvár polgármestere, alelnökei Budakeszi és Pilisszentiván polgármestere. Mellettük Pilisvörösváron egy 5-6 felkészült emberből álló menedzserszervezetnek az a feladata, hogy elkészítsék ezeket a térségi programokat. Négy tanulmányt készítenek fokozott ütemben, amely a térség egészére vonatkozik, s amelynek legfontosabb része egy közlekedési tanulmány egy térségen belüli feltáró út megvalósításra Budaörs és Solymár között. Ennek egy változata lehetne az M0 itteni szakasza, de 2013-ig ezzel az úttal senki sem fog foglalkozni. Ha nem tud megvalósulni egy észak-déli út, mi belefulladunk a közlekedésbe.  Ha nem lesz M0, tudnunk kell megcsinálni egy olyan utat, amely összeköti a Budaörsi csomópontokat Solymárnál az új 10-es úttal úgy, hogy elkerüli a lakott területeket, Budakeszit, Adyligetet, ami a személy és kisteherautó forgalmat el tudja vinni, de nem ideális a kamionoknak, mert nem akarunk kamionforgalmat vonzani. Ez az út visszacsatlakozna a Budakeszi útra valahol a város után a Korányi kórház és a laktanya között, ahonnan az út három sávra szélesítése szükséges, esetleg egy váltott irányú forgalomszervezéssel. Meg kell vizsgálni a többi, Budapest felé vezető út alternatíváit, így a Hűvösvölgyi úttal egy Óbudai átkötés lehetőségét, vagy Budakeszi bekötését a Konkoly-Thege útra. A térségen belüli tömegközlekedés lehetőségét is megvizsgálják, hogy ha ez az út kialakul, buszjárat indításával Budapest érintése nélkül is el lehessen jutni a pilisi településekre. Kötött pályás forgalom kialakítása lenne előnyös Budakesziig a törökbálinti iparvágány továbbépítésével, és északon a vasút Pesthidegkútig bejöhetne. Az elővárosi vasútfejlesztés is napirenden van, vizsgálják, mi a realitása egy elővárosi vasútvonallal Budakeszit összekötni a Déli pályaudvarral.
Készül még program oktatási-kulturális kérdésekben: multikulturális kapcsolatok kialakításában, a nemzetiségi hagyományok (magyar, német, kárpátaljai, szlovák, székely) ápolásában. Nagy figyelem jut a szociális ellátásra, a hátrányos helyzetűek gondozására. De igen nagy szükség van jelentős informatikai fejlesztésre is, amely a társult településeket, azok hivatalait kapcsolná össze a minél gyorsabb és biztonságosabb információ- és adatáramlás érdekében. A fejlesztésben szerepel egy regionális televízió indításának terve is. 
-  Tehát a közlekedés, a kultúra és a turisztika az, ahol ezek a települések közös programmal pályázni tudnak. Mi várható Budakeszi saját problémáinak a megoldásában?
-  Budakeszi jelenlegi elképzelései 70-80 %-ban illeszkednek a nagyrégiós célokba. Természetesen van egy kis lemaradás, amiatt, hogy nincsenek a projektek előkészítve. Óvodára és iskolára tudunk pályázni. Kultúrházra pályázhatunk a Knáb János utca környékén kijelölt német-magyar találkozások házával is. Néhány utcánk szilárd útburkolattal való ellátása is napirenden szerepel. Tervileg előkészített pl. a Kálló esperes, a Fenyő utca. És itt van a településközpont kérdése. Hogy mire van ott pontosan szükség, arról egy negyedéven belül dönteni kell. Egészségügyi intézmény megvalósítására már van egy nyertes pályázó, kulturált kereskedelmi-szolgáltató udvarok kialakítása, a művelődési központ korszerűsítése és bővítése szükséges. Ha az elkészült javaslatok közül a kellően előkészített ügyekben a képviselő-testület elvi döntést hozott, a végső döntés előtt újra a lakosság elé terjesztjük őket. Az első félévben már lesznek olyan megvitatható budakeszi kérdések, amik szélesebb lakosságot fognak érinteni.

Koós Hutás Katalin

Nyomtatható verzió

Vissza | A lap tetejére

     
     

www.budakornyekiiranytu.hu 

Made by EG-LOGIC