Miért tűntek el a súlykorlátozó táblák?
Olvasói levelek > Tök
2013-11-19

A kamionforgalom különösen veszélyes a keskeny padkával, sokszor járda nélküli településeken, ahol a kamionok százai szó szerint száguldanak, ugyanis szinte egyik sem tartja be a sebességkorlátozást sem. A kamionforgalom növekedéséhez tartozik, hogy ez az útszakasz nem is szerepel a fizetős utak sorában, tehát a kamionok "ingyen és bérmentve" tehetik tönkre életünket. Félő, hogy a be nem fejezett/el nem kezdett MO északi szakaszt bürokratikus módon egyszerűen így felejtik el, mindazokat az ígéreteket elfeledve, melyekkel évtizede hitegetik az itt lakókat.
Alább egy több mint tíz éves újságcikkből idézek, mely a Zsámbéki medence c. lapban jelent meg:
A nyolcvanas évek végétõl a térségünkben is erõteljesen megnövekedett teher- és személygépjármû forgalom fokozatosan "fedezte fel" a 1104-es utat, mint a 10-es fõút és az M1 autópálya közötti átjárás lehetõségét. A kétezres évek elejére a hatalmas forgalom egyre nagyobb terhet rótt az útvonalon fekvõ települések lakóira. A lakosság elégedetlensége szervezett tiltakozásban öltött testet, a 2002 nyári félpályás útlezárások országos nyilvánosságot kaptak. A lakossági megmozdulások nyomán a közútkezelõ és a településeket képviselõ civil szervezetek, valamint önkormányzatok tárgyalóasztalhoz ültek, ahol döntés született a legnagyobb terhet jelentõ nehéztehergépjármû-forgalom (12,5 tonna felett) korlátozásáról.
***
Lapunk megkeresésére a Magyar Közút a következő választ adta:
A 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ 2013.07.01-i módosítását követően), 48. §. (14) pontja szerint „a nehéz tehergépkocsik e rendelet eltérő rendelkezése hiányában lakott területen kívül csak autópályán, autóúton és főútvonalon közlekedhetnek.
A díjköteles szakaszok alsóbbrendű utakon való elkerülését a KRESZ e-útdíj bevezetéssel egyidejűleg hatályba lépett módosítása szorítja szigorú keretek közé. Július elsejétől a főszabály szerint a nehéz tehergépkocsik lakott területen kívül csak autópályán, autóúton és főútvonalon közlekedhetnek. Kivételt elsősorban azok az esetek jelentenek, amikor a jármű áruszállítás, az áru fel- vagy lerakásának céljából, üzemben tartója telephelyének vagy különleges felépítményű jármű esetén a felépítményével történő munkavégzés helyszínének megközelítése érdekében használja a mellékutat. A hatályos előírások tehát alapvetően tiltják a 7,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárművek átmenő forgalmát az alsóbbrendű úthálózaton.
A fenti rendelet miatt a Zsámbéki-medence térségében (Zsámbék, Tök, Perbál, Tinnye, Piliscsaba településeken) érvényben lévő „12,5 tonnás Tehergépkocsival behajtani tilos, kivéve célforgalom, kivéve engedéllyel” tilalmi jelzésrendszert társaságunk 2013. október 31-ig megszüntette. Az elektronikus útdíj (ED) bevezetése miatt a jelenlegi jelzésrendszer ugyanis értelmét vesztette. A 1104 jelű útra (Zsámbék, Tök, Perbál, Tinnye, Piliscsaba településekre) csak célforgalom miatt lehet behajtani, áthajtásra a továbbiakban sincs lehetőség.
Az ED bevezetésével kapcsolatos KRESZ módosítások betartásának ellenőrzése az illetékes rendőrkapitányság feladata.
Kapcsolódó cikkünk: Rendőrőrs Zsámbékon 2013-11-14