Ismét felépítenék az Aranyvonatot
Múltunk tanúi > Budakeszi
2010-12-15

Huszonkét magyar várost látogatott meg a Szent Jobb, ahol az aranyvonat nemcsak megállt, hanem az ereklyét abból kiemelték és a városban közszemlére téve tiszteleghettek előtte. szabaddá tett útvonalon a nagyobb településeknél a vonat lassított, az állomásokon lépésben haladt át; a vidék lakossága pedig odasereglett, és fedetlen fővel, térden állva köszöntötték a Szent Jobbot, amelyet a kocsi üvegfalán át láthattak.
Az eredeti elképzelések szerint a szerelvényt egy vadonatúj gőzmozdony vontatta. A mozdony után három kocsi következett: elöl és hátul egy-egy luxus személykocsi, amelyekben a koronaőrség pihenőben levő állománya, illetve a kíséret egyházi és világi tagjai tartózkodtak. Középütt kapott helyet a speciálisan kiképzett vagon, az aranykocsi, amelynek kétoldalt nagy felületen üvegfalai voltak, hogy az ereklyét ott is jól láthassák, ahol azt nem emelték le a vonatról, hanem csak áthaladt a szerelvény.
A díszítés ornamentikája a magyaros és az egyházias motívumokat egyesítette. A kocsi tetején bíborszínű s zöld-arany keretből emelkedett ki az aranyozott Szent Korona nagyméretű másolata, amelynek két oldalán két-két címertartó angyal térdelt. A kocsi egyik oldalát magyaros motívumú arany és ezüst keretben Szent Gellért, Szent Imre, Szent István és Boldog Gizella egész alakos képe díszítette, magyar és Árpád-házi angyalos címerek között. A díszkocsi másik oldalán Boldog Margit, Szent Mór, Szent László és Szent Erzsébet életnagyságú alakjai sorakoztak hasonlóan dús aranyozású keretben. Az aranyvonat megtervezése és felépítése komoly műszaki feladatot jelentett. Az ereklyét szállító vagon valóban a magyar tervező- és díszítőművészet s a magyar ipar remeke volt.
A beszélgetés ide kattintva meghallgatható!
A Szent Jobbot szállító aranyvonat hatvanmillióra becsült költségéhez hozzájárulni kívánók adományait a Budakeszi Kultúra Alapítvány e célra nyitott számlája fogadja:
OTP 11742348-20016612