Budakörnyéki iránytű E-mail Keresés


Mátyás Irén-emléknap

Kultúra > Zsámbék

2016-06-30


Június 4-én Mátyás Irén - emléknapot tartottak a Zsámbéki Szombatok, a Zsámbéki Színházi és Művészeti Bázis és a Zsámbéki Művelődési Ház volt igazgatójának tiszteletére. Mátyás Irén az elmúlt 30 év magyar színháztörténetének különleges alakja, aki kívülállóként teremtett meg egy összetéveszthetetlenül fontos színházi műhelyt.

A Zsámbéki-medence Idegenforgalmi Egyesület és a Zsámbéki Közművelődési Intézet és Könyvtár szervezésében megvalósuló rendezvényen Koncz Zsuzsa és Ilovszky Béla zsámbéki előadásfotóiból készült kiállítással emlékeztek a zsámbéki színház történetére, s bemutatták A Romtemplomtól a Bázisig – Mátyás Irén színháza című kiadványt. A könyv színháztörténeti tartalmát Sándor L. István írta és Ilovszky Béla sok-sok zsámbéki előadásfotója színesíti. Mellékletében ott sorakoznak a zsámbéki bemutatók színlapjai időrendi sorrendben. A könyv kiadását adományokból fedezték.

Megkoszorúzták Mátyás Irén és férje, Bicskei Gábor sírját a zsámbéki temetőben, ahol Nánay István kritikus mondott beszédet. Gedeon József, a Gyulai Várszínház igazgatójának nekrológját Lázár Kati, az AlkalMáté Trupp – Máté Gábor és osztályának – levelét Jordán Adél olvasta fel.

Délután emlékkonferenciát tartottak a Műemléki Rakétabázison, ahol a részvevők megtekinthették a házaspár tiszteletére készített félórás filmet A Romtemplomtól a Bázisig címmel, majd kerekasztal-beszélgetést tartottak Nánay István kritikus, Simon Balázs és Jámbor József rendezők, valamint Horváth Mihály, a rakétabázis volt parancsnoka részvételével. A beszélgetést Sándor L. István vezette.

Először adták át a Mátyás Irén-emlékdíjat, melyet szakmai döntés alapján Hegymegi Máté kapott a Kohlhaas című produkció rendezéséért, amely az elmúlt évben a Szkéné Színházzal koprodukcióban készült a Zsámbéki Színházi Bázison. A díjat Mátyás Kató és Árkosi Árpád művészeti vezető adták át.

A konferencián beszélgetést is folytattak a zsámbéki színház jövőjéről, s megalakult a Mátyás Irén Baráti Társaság is. Este Bruno Schulz: Értekezés a próbabábukról avagy a Genezis Második Könyve című előadását mutatta be a Kompánia Színházi Társulat.

***

Mátyás Irén (1953-2013) az elmúlt harminc év magyar színháztörténetének egyik legkülönlegesebb alakja, hisz kívülállóként teremtett meg és tartott fenn egy összetéveszthetetlenül fontos színházi műhelyt. Népművelőként Zsámbékra kerülve hamarosan felismerte, hogy egy különleges falu lett az otthona, amelynek egyedülálló értékei vannak. Férjével, Bicskei Gáborral együtt 1983-ban önerőből, hihetetlen elszántsággal indították el a Zsámbéki Szombatokat. A falunapból szép lassan országos jelentőségű nyári színházi fesztivál nőtt ki, amely – miközben a helyieknek is szólt, és a helyi erőkre is támaszkodott – egyre több vendéget csábított Zsámbékra.

Mátyás Irén a férje halála után egyedül folytatta a munkát. Az az amatőr színházi attitűd, amit férje képviselt, mindvégig jellemezte őt is. Műhelyt akart teremteni éppen akkor, amikor a műhelyek kiveszőben voltak a magyar színházi életből. Bicskei Gábor emlékére minden évben megrendezte Zsámbékon a határon túli magyar amatőr társulatok fesztiválját és sok éven át a rendezők számára képzést szervezett.

A zsámbéki nyári színházat hivatásos intézménnyé emelte. A 90-es évek közepétől a vendégelőadások mellett már saját bemutatók is készültek. Ezek közül a legelső, és talán máig leghíresebb a Beatrice Bleont rendezte Mester és Margarita volt, de mások is jelentős előadásokat hoztak itt létre, például Bocsárdi László (Antigoné, Bánk bán), Vidnyánszky Attila (Három nővér), Horváth Csaba (Passió), Simon Balázs (Pulcinella közlegény).

A nyár színházi eseménye, a 90-es évek második felében és a 2000-es években egyértelműen a zsámbéki fesztivál volt. A fesztivál működtetése közben számtalan nehézséggel kellett megküzdenie, amelyek felőrölték egészségét.

Kiváló Népművelő elismerése és a Podmaniczky-díj mellett Amfiteátrum díjjal is kitüntették.


Vissza